“Hij wantrouwt ons”, vertelde hij mij. Een inkijkje in de (mogelijke) gevolgen. En de oplossing!

 

Ik ontmoette hem op een bijeenkomst en hij vertelde mij over de situatie in de organisatie waar hij werkte. Om mijn beroepsgeheim niet te schenden, en omdat soortgelijke situaties in andere organisaties ook voorkomen, vertaal ik hierbij zijn verhaal naar het MKB-bedrijf in het algemeen.

In organisaties vanaf ca. 50 tot 250 werknemers komt het vaker voor, dat mensen gedemotiveerd raken door achterdocht en wantrouwen vanuit de leiding en/of het management. U kent ze wel, die familiebedrijven bijvoorbeeld, die ontstonden op een zolderkamertje en uitgroeiden tot een bedrijf met bijvoorbeeld ca. 75 werknemers. Een klein productiebedrijf, een kleine handelsfirma of een dienstverlener. Met een aantal oudere werknemers, die onmisbaar zijn vanwege hun kennis en ervaring. Met nieuwe instromers, die de zaak opschudden met nieuwe ideeën en met een andere werkhouding. Met mensen die naar elkaar toelopen i.p.v. een mailtje te sturen. En met een groeiend aantal stafmedewerkers en managers, waarvan een aantal die nauwelijks contact hebben met de werkvloer. Niet omdat dat niet nodig zou zijn, maar omdat ze daar geen zin in hebben. En omdat zij “geen tijd” hebben, want ze zitten voortdurend in overleg. Zij communiceren dus alles via de mail. Een aantal werknemers, die met elkaar in eenzelfde kamer werken, doen dat ook trouwens. “Dan heb ik gedaan wat ik moest doen en ligt de bal bij de ander. Ik ben veel te druk, dus dat bespaart mij tijd.” In veel kleine, maar ook in grotere organisaties, komen dit soort zaken voor. En de primaire oorzaak ligt altijd bij de leiding.

Gelukkig zijn er de goede directeur-eigenaren, directeuren en managers, die dit soort zaken voorkomen en hun medewerkers inspireren en stimuleren. Kleine en grote organisaties waar medewerkers niet gemotiveerd hoeven te worden en die spontaan langer doorwerken als dat nodig is. Maar er zijn er helaas ook waarbij de directeur(en) en/of de managers de medewerkers niet vertrouwen. Dan vertelt bijvoorbeeld een directeur-eigenaar mij: “Als ik een paar keer eerder kom, zie ik dat diverse mensen te laat komen. Ik constateer regelmatig dat er veel te lang gekletst wordt bij de koffieautomaten en soms lijkt het wel of men die verjaardag de hele ochtend viert. Aan het eind van de dag tref ik bijna niemand meer aan, als ik met een vraag kom.” Ik ken een voorbeeld waarbij de directie o.b.v. doorgeslagen wantrouwen camera’s heeft laten ophangen, gericht op het personeel. Er zijn organisaties waar de ondernemingsraad niet functioneert en vrijwel niemand zich daarvoor durft op te geven. Waar kritiek wordt afgestraft en je een promotie of loonsverhoging daardoor wel kunt vergeten. En dan die organisatie, waar ook de nieuwe managers vriendjes waren van de baas. “Hij kopieert zichzelf voortdurend” vertrouwde een medewerker mij toe. Kleine en grote organisaties waar het wantrouwen, de achterdocht, en de angst en de onzekerheid, regeren en waar de motivatie bij velen ver te zoeken is.

Wat zijn de gevolgen daarvan? Een hoger ziekteverzuim dan bij de concurrent. Opeens het ontslag van die goede werknemer, die men niet kan en wil missen. Hooglopende ruzies in het managementteam, waarbij men elkaar de schuld geeft van de tegenvallende resultaten. Mensen die er op slinkse wijze de kantjes vanaf lopen. Werknemers die de cao ten gunste van zichzelf “uit hun hoofd kennen” en binnen de regels verlofdagen opnemen, maar vervolgens overwerken voor extra loon. Besluitenlijsten die steeds langer worden en doelen die niet gehaald worden. Enz. U kent ze zelf wel.

Met als bedroevend resultaat een arbeidsproductiviteit die maximaal driekwart is van hetgeen mogelijk zou zijn. Ziektekosten die veel hoger liggen dan het gemiddelde van de 250 euro per dag per werknemer, waar men het in de literatuur over heeft. Teveel stafmedewerkers en teveel externe inhuur, omdat men veel te lang bezig is (geweest) met brandjes blussen. Verlies van orders en opdrachten. Trouwe klanten die uiteindelijk toch weglopen. Te hoge en onnodige kosten en winst die verdampt. Weet u hoe bij u de vlag ervoor staat? Regietip: Onderzoek het en neem de regie stevig ter hand.

Want natuurlijk is het om te buigen. Niet door een extern bureau in te huren, die de zaak inventariseert, analyseert en doorrekent. Maar door zelf de regie te pakken. Door eerst voor persoonlijk leiderschap te gaan en levensregisseur te worden. Want niet alleen de wereld veranderen begint bij onszelf, ook organisatieverandering begint bij onszelf. En wordt dan zelf de organisatieregisseur en de vertrouwensmanager in de organisatie. Want ook hier geldt: ”Goed voorbeeld doet goed volgen”.

Vertrouwensmanager? Dat is niet de vertrouwenspersoon in de organisatie, maar dat is degene die o.b.v. vertrouwensmanagent de organisatie succesvol aanstuurt en laat floreren door regie, met intrinsiek gemotiveerde medewerkers. Met minimaal verzuim en optimale productiviteit en realisatie van de verlangens en doelstellingen van de organisatie, binnen de gewenste termijn. U bereikt dit als organisatieregisseur en vertrouwensmanager onder andere doordat u ervoor zorgt dat de doelstellingen van de organisatie en de individuele doelstellingen optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Het leiden en managen van de organisatie o.b.v. vertrouwensmanagement betekent dat iedereen begrijpt, dat de organisatie alleen vitaal wordt door verbondenheid en dat verbondenheid alleen gerealiseerd wordt o.b.v. zelfvertrouwen en vertrouwen in de ander en in de toekomst. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en ik snap dat u niet van de ene op de andere dag levensregisseur, organisatieregisseur en vertrouwensmanager bent. In de ruim twintig jaar die ik in loondienst werkte, o.a. in diverse staf- en managementfuncties, zowel in kleine als in grote organisaties, worstelden mijn collegae en ik met dezelfde problemen, vraagstukken en uitdagingen. Daarom ontwikkelde ik als zelfstandig ondernemer, sinds 1992, een universeel toepasbare methodiek en instrumentarium en introduceerde ik vertrouwensmanagement en de vertrouwensmanager. En begeleid ik, samen met de Partners van Pyramide, mensen en organisaties, zodat zij levensregisseur en organisatieregisseur en vertrouwensmanager worden, waardoor zij zichzelf en hun organisatie laten floreren door regie!

Wilt u ook minimaal vijfentwintig procent meer productiviteit, door intrinsiek gemotiveerde en tevreden medewerkers, en optimaal functionerende stafdiensten en managers?

En wilt u daartoe meer weten over de Masterclass Vertrouwensmanager, de trajecten Levensregisseur en Organisatieregisseur en over het PyramideRegieNetwerk, neemt u dan contact met mij op: bjpvandermieden@pyramide.nl. Tel: 055 522 39 26 / 0653 313 147.

=============

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.