Last van de recessie? Niet geïnvesteerd in personeel!

Nu kun je wel boos worden als leider of betrokken manager, maar ontken het maar eens. Nu kun je wel schamperig gaan doen over de directie als medewerker, maar waarom waarschuwde je niet? Je wilde toch graag werken bij deze werkgever? In ieder geval heb je er ja op gezegd en dat schept verplichtingen. Als werkgever en werknemer met elkaar in zee gaan dan hebben ze voor elkaar te zorgen en betrokken te zijn bij elkaars wel en wee. Ieder is medeverantwoordelijk voor de resultaten. Wat te doen in, of liever nog voor, een recessie?

Als eigenaar of directeur ben je, samen met je managementteam, de eerstverantwoordelijke(n). Anticipeerde je op de recessie? Voorzag je die? Elke organisatie is deel van een omgeving en die dien je te kennen. Je dient de economische ontwikkelingen op mondiaal, nationaal, regionaal en lokaal niveau te kennen en te volgen.

Welke plaats neemt jouw organisatie, en de organisatie waar jij voor werkt, daarin in? Wat betekent dat voor het ondernemingsplan, de marketing en de in-, door-, en uitstroom van personeel? Wat zijn de consequenties daarvan? Ook eventueel voor jou en/of je collegae? Deze en nog meer vragen dienen beantwoord te worden voor goede en voor slechte economische tijden. Dan kun je anticiperen en zoveel mogelijk voorkomen. Dat vergt een investering in tijd. Door de medewerkers zelf en door de leiding en het management. Die dienen deze vragen aan zichzelf en aan elkaar en aan al het personeel te stellen.

Ik kan me nog goed herinneren dat een lid van de raad van bestuur voor elke medewerker – ik meen ca. 400 personen – een kwartier uittrok. Hij organiseerde dat heel efficiënt, stelde in een kwartier een paar hele goede vragen en kreeg zodoende de benodigde informatie. Het dwong respect af en men voelde zich gehoord. Een investering in tijd die heel veel rendement opleverde en tot de goede besluitvorming leidde en het benodigde draagvlak daarvoor.

Investeren in personeel is in de eerste plaats oprecht luisteren naar. En zo goed mogelijk rekening houden met. Communiceren, uitleggen en nog eens uitleggen, evalueren en navragen. De medewerkers, op alle niveaus, zijn de heipalen onder het fundament én het fundament zelf. Vraag maar eens aan een bouwer hoeveel het kost als daar scheuren in komen of als ze gaan rotten. Als de organisatie last heeft van de recessie stel je dan, zowel als eigenaar, directeur of medewerker, alsnog bovengenoemde vragen. Bespreek ze met elkaar in aparte vergaderingen en brainstormsessies. Dat kan de schade beperken, maakt de organisatie scherp en voorkomt problemen bij een volgende recessie. En………het maakt zoveel motivatie vrij dat de organisatie alleen al daardoor in beter vaarwater komt. Succes en meld me s.v.p. de resultaten.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.