In het artikel “Timemanagement: voorwaarde voor goede communicatie” van 04-10, o.a. te zien bij “Ondernemerschap”, gaf ik aan dat je op zes niveaus aan timemanagement kunt doen en dat jouw tijdbesteding en die van al je contacten daar bewust en onbewust 24-uur per dag door wordt beïnvloed. In dit artikel wil ik het hebben over uniciteit, want ieder mens vult de tijd op die zes kwaliteitsniveaus op unieke, persoonlijke wijze in.
Wie ben jij en wie is de ander?
In het contact met de ander, zowel in je privé-leven als in werksituaties, is het van cruciaal belang te realiseren dat iedereen uniek is en op unieke wijze acteert en reageert. En dat jij dus een unieke relatie hebt met die ander! Doordat jij uniek bent lever jij ook een unieke bijdrage aan de ander. Waar ben jij enthousiast over? Wat is jouw missie en visie en wat vertel jij graag aan de ander? Geef duidelijk aan waaruit jouw uniciteit blijkt. Vertel niet zozeer wat je doet, maar meer wie je bent. Je hebt een profiel en je bent een verhaal. Maak de ander nieuwsgierig, maar realiseer je dat het niet (alleen) om jou gaat. Toon belangstelling voor de ander. Wat zijn diens motieven, behoeften en verwachtingen?
Houding en gedrag
Communicatie wordt bepaald door hoe jij naar jezelf kijkt en hoe de ander naar jou kijkt. Maak daarom een sterkte-zwakte-analyse van je zelf. Benoem minimaal vijf sterke punten en vijf zwakke punten van jezelf. Dan ben je daar tenminste alert op. Hoe is verder het gedrag en de houding van jou en de ander? Ben jij en is de ander introvert, extravert, afstandelijk, vriendelijk, dominant, onzeker, open of is er weerstand? Hoe uniek we ook zijn, er zijn een paar eigenschappen die de communicatie bevorderen: Humor, enthousiasme, overtuiging en professionaliteit. Wees jezelf, integer, origineel en ontspannen. En altijd gericht op de behoeften van de ander.
Communicatie in werksituaties
In werksituaties heb je bepaalde taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Je komt vraagstukken, problemen en conflicten tegen. Je communiceert met de ander om die op te lossen. Continu ben je met de ander bezig met het realiseren van doelstellingen. Geef duidelijk aan waaruit jouw unieke bijdrage blijkt. Waarom en waardoor lever jij de beste oplossing? Concretiseer dat met voorbeelden. Vertel hoe de ander er beter van wordt. Wat zijn de voordelen voor de ander?
Doe alleen waar je goed in bent en waarin jij je echt onderscheidt. Geef jouw specialisatie aan. Vergelijk je zelf niet met een ander door negatief te praten over collegae, superieuren, ondergeschikten of concurrenten. Geef desnoods de kwaliteiten aan van je concurrenten, maar vertel wel waarin jij je onderscheidt. Geef aan waardoor de ander er goed aan doet om voor jou te kiezen, naar jou te verwijzen en jou aan te bevelen bij een ander.
Vertel het helder, bondig en kort. Zorg er wel voor dat jouw verhaal klopt met de rest van jouw activiteiten en presentatie. De ander kijkt altijd naar het voorbeeldgedrag en of je zegt wat je doet en doet wat je zegt. Keuzes worden bepaald op basis van feiten, maar meer nog op basis van de gevoelens over en weer.
Elkaar aanvullen
Gun elkaar het licht in de ogen en gun elkaar een win-win-situatie. Doordat ieder uniek is en een unieke bijdrage levert aan het geheel kunnen we elkaar aanvullen in leven, wonen en werken. Als je vanuit dat uitgangspunt communiceert, dan maakt dat de communicatie een stuk effectiever en plezieriger.
Tips:
1. Maak een sterkte-zwakte-analyse van jezelf
2. Wat is jouw unieke bijdrage? Waarin onderscheid jij je van anderen?
3. Wat vind jij en wat vindt de ander van belang ten aanzien van de zes kwaliteitsniveaus van leven?
Voor nadere persoonlijke invulling kun je gebruik maken van de vragen in mijn lees-, studie- en werkboek “De mens in de 21e eeuw”. De eerste twee cijfers verwijzen naar het hoofdstuk, de tweede naar de vraag: 15.26 / 22.42 / 23.11 / 24.13 / 25.28 / 26.06 / 26.13 / 32.02 / 33.01 t/m 33.04 en 33.9.