Er is veel te lezen over slecht functionerende managers, maar er wordt weinig gewag gemaakt van hetgeen managers te verduren krijgen van hun medewerkers: Pestgedrag, oneigenlijk verzuim, ja zeggen en nee doen, achter diens rug om een coalitie sluiten met anderen tegen hem/haar gericht, enz. enz. Natuurlijk zijn er slecht functionerende managers en zijn er managers die het ernaar maken dat medewerkers ageren. Maar het oneigenlijke gedrag van de een is nooit een excuus voor de ander om zich ook oneigenlijk te gaan gedragen.
Van belang is tevens dat onderkend wordt, dat dit niet alleen het middenkader overkomt, maar dat ook het hoger management, directieleden, bestuurders en toezichthouders hiermee geconfronteerd worden.
Dit fenomeen, dat in veel organisaties voorkomt, wordt veelal niet aan de orde gesteld, omdat de betrokken slachtoffers er niet graag mee naar buiten komen. Dat wordt beschouwd als een brevet van onvermogen. In de afgelopen vijfentwintig jaar is mij, vanuit mijn praktijk als begeleider van individuen en teams, gebleken dat ook hier geldt, dat we de ander niet kunnen veranderen, maar dat we wel onze invloed kunnen vergroten, door de regie stevig ter hand te nemen. Dat leidt tot de gewenste en/of noodzakelijke oplossing. Het traject Levensregisseur, en de individuele gesprekken in het kader van Vertrouwensmanager, bieden een veilige mogelijkheid om deze problematiek bespreekbaar te maken en daar grip op te krijgen en het op te lossen.
Bert-Jan van der Mieden.
Pyramide
Tel: 055 522 39 26 / 0653 313 147.
Mail: bjpvandermieden@pyramide.nl. (Uw mail wordt uiteraard strikt vertrouwelijk behandeld en uw mailadres niet verstrekt aan derden).