HRM devalueert zichzelf met trieste reacties in P&O-Actueel op uitkomst NEA 2007.
“Van een vier naar fier” is de naam van een werkconferentie die ik wel wil houden.
De 6.04 is nog te hoog als ik de reacties lees. Wellicht verstandig als HRM-ers eerst naar zichzelf kijken en zelf pro-actiever te zijn, in plaats van werknemers daartoe op te roepen. Veel werknemers weten heel goed waar ze het over hebben. Als lijnmanagers de HRM-ers als de kwade boodschappers zien, dan zegt dat ook iets over HRM. Het zesje afschuiven naar het oneigenlijke gedrag van het lijnmanagement degradeert de HRM-er naar een vier. Met de smoes “een te drukke agenda” wordt vervolgens HRM als professionaliteit volstrekt ongeloofwaardig gemaakt. Een HRM-er die dat als smoes gebruikt heeft kennelijk de eigen ontwikkeling en ontplooiing niet in orde. Geen zelfontplooiing zonder goed timemanagement. Zo’n HRM-er is net zo ongeloofwaardig als de rokende longarts die aangeeft dat roken slecht is en een stop-met-rokencursus geeft.
HRM moet niet alleen van haar Calimero-gevoel af, maar ook eens ophouden met haar slachtoffer-rollenspel. Zolang HRM uitgaat van haar toegevoegde waarde, blijft het uitgaan van haar minderwaarde. HRM IS waardevol. De enige die daar waarde aan kan toevoegen is HRM zelf. Zelfvertrouwen kun je alleen uitstralen als je jezelf vertrouwt. Daar kan een coachingtraject wel een flinke bijdrage aan leveren. Dan ontdekken HRM-ers ook dat ze gewone Nederlanders en werknemers zijn en dus hun eigen werkprestaties wellicht ook schromelijk overschatten. Zoals Stefan Tibben in zijn artikel “Presteren” aangeeft. Maar ze ontdekken dan tevens hun eigenwaarde en de zin- en betekenisgeving van hun werk. Ze stralen dat niet alleen uit, maar voegen hun eigenwaarde toe en verkrijgen daardoor een gelijkwaardige plaats naast de andere managers en disciplines in de organisatie.