Hoe kom ik tot optimaal communiceren en verkopen? Deel 2.

Het onderstaande is een samenvatting van de tips en de verwijzingen naar mijn boek in de negen artikelen, waar lezers zich met een mailtje onder de noemer van “zestienjaartips” voor konden inschrijven. Dat kan alsnog voor de vervolgartikelen.

Tips Timemanagement: voorwaarde voor goede communicatie
1. Onderzoek welke tijd je per dag, per week, per maand, per jaar enz. wilt besteden aan je lichamelijke conditie, sociale contacten, netwerken, relaties, spiritualiteit en je gevoelens en gedachten.
2. Welke tijd wil je besteden aan werken, wonen en je privé-leven?
3. Lees het artikel op mijn weblog: “Evalueer elke honderd dagen”.
4. Inventariseer de huidige en de gewenste situatie op alle niveaus
5. Onderzoek hoe het bij je gesprekspartner(s) ligt. Zoveel mogelijk vooraf.
6. Doe het de komende week en laat je er eventueel in coachen.
7. Breng structuur aan in je dag: Richt bijvoorbeeld je mailbox efficiënt in, werk de achterstand weg en begin vervolgens elk dagdeel met je mails.

Tips Uniciteit: De bepalende factor voor optimale communicatie
1. Geef duidelijk aan waaruit jouw uniciteit blijkt.
2. Waarom en waardoor lever jij de beste oplossing? Concretiseer dat met voorbeelden.
3. Geef aan waardoor de ander er goed aan doet om voor jou te kiezen, naar jou te verwijzen en jou aan te bevelen bij een ander.
4. Maak een sterkte-zwakte-analyse van je zelf. Hoe is verder het gedrag en de houding van jou en de ander?

Tips: Overtuigingen, waarden en normen: Basis voor boeiende communicatie
1. Wees je je bewust van je belemmerende en succes bevorderende overtuigingen
2. Houd rekening met de overtuigingen, waarden en normen van de ander
3. Overtuigingen bepalen je zelfvertrouwen, hoe je met risico nemen omgaat en de keuzes die je maakt in leven, wonen en werken
4. Door zelfvertrouwen en vertrouwen creëer je vertrouwen: de absolute voorwaarde
5. Verbreed en verdiep je horizon. Treed eens buiten je kaders.

Tips: Effectief communiceren doe je op basis van doelstellingen
1. Realiseer je wat jij wilt en wat jij wilt
2. Herijk regelmatig en continu je persoonlijke doelstellingen, de informatie over die van de ander en de gezamenlijke doelstellingen
3. Breng de kansen en risico’s en de hoofd-, bij- en schijnmotieven goed in kaart
4. Communiceer zoveel mogelijk met hen die een bijdrage kunnen leveren aan jouw doelstellingen in leven, wonen en werken
5. Stel vragen en wees duidelijk, open en eerlijk

Tips Evalueren: lijden in last of leiden tot lust?
1. Evalueer wat de consequenties daarvan zijn en wat het voor jou en anderen betekent op de zes kwaliteitsniveaus in leven, wonen en werken.

Tips Goed voorbereid staat borg voor wel bestede tijd!
Er zijn een paar gouden basisregels:

1. Zorg dat het gesprek op een daarvoor geschikte en liefst optimale locatie plaatsvindt
2. Zorg dat je ruimschoots op tijd op de plek van bestemming kunt zijn
3. Zorg dat je papier en (reserve)schrijfmateriaal en visitekaartjes bij je hebt
4. Neem informatie voor en over de ander (diens organisatie) mee
5. Zorg dat je optimaal geïnformeerd hebt en bent

Beantwoord voor het gesprek de volgende vragen:

1. Waarin onderscheid jij je en waarin de ander? Wat hebben jullie elkaar te bieden?
2. Wat zijn de overtuigingen, waarden en normen van de ander?
3. Wat zijn de doelstellingen, vragen en behoeften van de ander?
4. Wat zijn de interesses, hobby’s van de ander?
5. Wat kun je doen om de relatie te verdiepen, te verstevigen?
6. Welke vragen wil je graag door de ander gesteld zien? Hoe zorg je daarvoor?
7. Wat zijn jouw specifieke doelstellingen en wat wil jij weten?
8. Welke passende kleding en eventuele sieraden draag jij?
9. Wie zijn de beslissers en welke functie, positie en bevoegdheden heeft je gesprekspartner / hebben de diverse gesprekspartners?
10. Welke alternatieven heeft de ander? Hoe maak je duidelijk dat jij de beste keuze bent?
11. Wat zijn de resultaten voor de ander? Waar is de ander ontevreden over? Welke prioriteit of urgentie heeft dit?
12. Zorg er voor dat je geloofwaardig en betrouwbaar bent en dat je dat kunt tonen. Welke referenties en voorbeelden van jouw reputatie passen bij de ander?
13. Wees verder ook voorbereid op de vragen die je kunt verwachten. Wees in een verkoopgesprek in ieder geval voorbereid op de volgende vragen van de ander: Wie zijn je belangrijkste drie klanten? Waarom vinden je opdrachtgevers jou goed?

Tips Wetenswaardigheden vóór het gesprek
1. Zorg dat je minimaal een kwartier tot een half uur voor de afgesproken tijd aanwezig bent. 2. Wat zie je bij binnenkomst, in het gebouw en in de spreekruimte en wat zeggen al je waarnemingen over de organisatie, de cultuur en je gesprekspartner(s)?

Tips Het alerte gesprek
1. Observeer en luister continu.
2. Wees actief en pro-actief en maak gebruik van de stilte.

Tips Verkopen! Ook voor inkopers van belang
1. Stel de ander op de eerste plaats en zorg dat die zich goed voelt
2. Wees open en creëer een sfeer en klimaat waardoor de ander zich ook opent voor jou.
3. Zorg ervoor dat de Nazorg goed is.

Verwijzingen naar “De mens in de 21e eeuw”:

De eerste twee cijfers verwijzen naar het hoofdstuk, de tweede naar de vraag:

Time-management: 07.06 / 07.09 / 13.11 / 22.32 / 22.40 / 25.22 / 30.08 en 35.17.
Uniciteit: 15.26 / 22.42 / 23.11 / 24.13 / 25.28 / 26.06 / 26.13 / 32.02 / 33.01 t/m 33.04 en 33.9.
Overtuigingen: 02.13 / 04.02 t/m 04.09 / 09.06 / 11.18 / 26.12 / 26.13 en 30.10. Doelstellingen: 01.02 t/m 01.05 / 02.09 / 05.07 / 07.01 / 07.11 / 19.26 / 22.08 / 22.25 / 29.01 / 29.02 / 31.04 / 31.05 en 36.09.
Evalueren: Zie hoofdstuk 38, bladzijde 340 t/m 344.
Alertheid: 02.09 / 22.40 / 24.06 / 24.07 / 24.34 / 25.08 / 25.31 / 27.08 / 27.11 / 27.14 / 27.35 / 27.41 / 27.48 / 32.07 / 32.09 / 33.06 t/m 33.12 / 34.01 t/m 34.04 / 35.10 / 35.14 / 35.16 / 35.26 / 36.09 en 36.14.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.