In het eerste artikel in deze serie gaf ik in het kort aan wat er anno 2009 aan de hand is en in het tweede artikel gaf ik in checklistvorm aan wat de vereisten zijn voor effectief leiderschap op het gebied van waarden, normen en motivatie. In dit artikel doe ik hetzelfde op het gebied van duurzaamheid.
01. Ondernemingen dienen niet alleen winstgevend en concurrerend te zijn, maar in de eerste plaats zo duurzaam mogelijk. Het gaat in een organisatie niet alleen om de economische waardecreatie. Je kunt ook kiezen voor duurzaam, mits rendabel.
02. Ga niet voor winstmaximalisatie, maar voor (zelf)respect, je beroepseer, duurzaamheid en verantwoord ecologisch, economisch handelen, op basis van een gedeelde verantwoordelijkheid voor de omgeving en het geheel.
03. Innoveer en maak optimaal gebruik van de kansen die duurzame en waarachtige globalisering en de technologie bieden.
04. De aandeelhouderswaarde dient een afspiegeling te zijn van de werkelijke waarde van de onderneming. Denk niet uitsluitend in aandeelhouderswaarde en onderneem uitsluitend op een gezonde, integere en verantwoordelijke manier. Neem daarbij de lange termijn en duurzaam denken en handelen als uitgangspunt en laat niet de korte termijndoelstellingen prevaleren. Organisaties worden beoordeeld op wat ze duurzaam toevoegen en bijdragen.
05. Stop rigoureus met het kortzichtig kwartaaldenken. Het sturen op winst en groei is in de afgelopen decennia volledig doorgeslagen door oneigenlijk eigenbelang. Onderneem en manage gericht op continuïteit en op duurzame, blijvende toegevoegde waarde.
06. De RvC zorgt voor innovatie, financiering, benoeming van directies en toezicht. Vraag als commissaris niet alleen wat het bestuur wil, maar ook waarom ze het willen.
07. Directie, commissarissen en het management dienen elkaar de vraag te stellen:”Wie is de ander?”. Dat leidt tot optimale samenwerking, goed bestuur en leiderschap.
08. Uitgangspunt: Mensen en organisaties waarderen een en ander niet alleen op geld, maar ook op de andere kwaliteitsniveaus van leven. Zij geven zich rekenschap van de effecten van hun doen en laten op leven, wonen, werken en welzijn.
09. Binnen de leiding van het bedrijf dient er een goede mix te zijn van leiders, managers en professionals. Meerwaarde creëren voor de klanten begint bij de top!
In het vierde artikel behandel ik op dezelfde wijze het onderwerp “Investeringen”.
Je kunt je, als je dat wilt, inschrijven op deze artikelenserie. Dat kost je alleen een mailtje. Zet daarop “Leiderschap” en ik zet je op de verzendlijst daarvoor. De eerste twee artikelen verschenen op 13-04-2009.