Vanaf mijn vroege jeugd verving ik het studeren door het improviseren op de piano. Een slimme pianolerares besloot van de nood(mijn vorderingen waren niet bijster goed) een deugd te maken en besloot een improvisatie met mij op papier te zetten. Diverse verhuizingen van leraren en mijzelf resulteerde in nogal wat wisselingen in docenten. Na de middelbare school werd ik toegelaten tot een Sociale Academie, maar in een gesprek met mevrouw de Clercq Zubli vroeg ze mij “Waarom volg je je hart niet?” toen ik aangaf liever de muziek in te willen. Ik geloofde niet dat ik daar genoeg talent voor had, dus besloot het Conservatorium uit te kiezen met de zwaarste toelatingseisen. Toen was dat het Amsterdams Conservatorium. Wonder boven wonder werd ik toegelaten tot de vooropleiding.
Effecten en concerten
Na negen maanden concludeerde ik echter dat ik niet vierentwintig uur per dag met muziek bezig wilde zijn en besloot ik psychiatrisch verpleegkundige te worden. Bij “Bert-Jan” kun je lezen hoe het met deze loopbaanprofessional verder is gegaan als ervaringsdeskundige. Sindsdien leef ik me echter wel uit in het improviseren. Op enig moment bleek dat mijn pianospel emoties losmaakte bij de luisteraar en ik het in mijn particuliere counselingpraktijk ook therapeutisch kon inzetten.
De ontmoeting met Dolf du Mosch was het begin van het vierhandig improviseren. Na het succesvolle optreden in het Pianolamuseum te Amsterdam op 19 november 2005 verzorgden we op 18 augustus 2007 een uniek klassiek improvisatieconcert in Cultura te Ede. Wij verzorg(d)en concerten waarin we zowel twee- als vierhandig, improviseren. Enkele reacties van luisteraars: “Prachtige vertolking van zieleklanken” / “Er kwamen emoties vrij. Dat heeft me erg geholpen” / “Prachtige stiltes in muziek die je doet Thuiskomen in jezelf”. Reden voor ons om hiermee door te gaan.
Mogelijkheden
Ik verzorg(de) ook solo-optredens, zowel voor individuen als voor groepen en voor organisaties. Enkele reacties: “Je hebt mijn leven gespeeld” / “Je zorgt voor een bedding en klimaat, waardoor de groep zich opent en beter functioneert”. Voor een amateur mooi om te mogen vernemen. Van deze benefietconcerten komt de opbrengst ten goede aan de Stichting Globaliseringscentrum. Met succes zet ik het ook in bij bepaalde workshops. Leidend namelijk tot unieke ervaringen, leermomenten en vertaalslagen naar de (management)praktijk. Zie voor de mogelijkheden en boekingen bij “IK Verbind”.