Effectief communiceren doe je op basis van doelstellingen

Van timemanagement(zie 04-10) naar uniciteit(zie 10-10), en via overtuigingen(zie 17-10) naar doelstellingen, is daarom een logische volgorde, omdat we op deze wereld allemaal 24 uur per dag hebben en deze als unieke schepselen zijnde, op unieke wijze inkleuren op basis van onze waarden, normen en levensovertuigingen. Van kinds af aan worden we geconfronteerd met de wijze waarop onze ouders en opvoeders met het bovenstaande omgaan en dat inkleuren. In ons persoonlijk ontwikkelings- en ontplooiingsproces worden we ons min of meer bewust van de overgenomen patronen. Zijn we zo, of zijn we zo opgevoed?

Willen op korte en lange termijn

Het is zinvol om regelmatig je doelstellingen weer eens te herijken. Je bepaalt je tijdsbesteding op de zes kwaliteitsniveaus, als het goed is, namelijk op basis van je persoonlijke doelstellingen en keuzes. In het leven gaat het er o.a. om wat jij wilt en wat jij wilt. Dat geldt ook voor de ander en – in sociale, relationele en spirituele verbanden – ook voor het geheel. Dus geen moeten, maar willen. Alles wat wij doen en nalaten is in principe een vrije keuze. Wat willen jij en de ander samen? Waarom passen jullie bij elkaar? In welke ontwikkelings- en ontplooiingsfase zit de ander? Wat zijn de doelstellingen vanaf de hele korte termijn tot de heel lange termijn? Van “Wat wil ik vandaag en morgen” tot “Hoe wil ik terugkijken op dit leven en wat wil ik in ieder geval gedaan, bereikt hebben?”

In werkrelaties, samenwerkingsverbanden en verkoopsituaties spelen al deze factoren bewust en onbewust een bepalende rol. Bepaal je doelstellingen ten aanzien van je netwerken. Breng zowel de kansen, mogelijkheden en uitdagingen als de beperkingen, knelpunten en risico’s realistisch in kaart. Geef je rekenschap van de hoofd-, bij- en eventuele schijnmotieven van jezelf en van de ander(en). Welke personen zijn voor jou van cruciaal belang? Wat is jouw specifieke belang voor de ander(en)? Wat betekenen jullie voor elkaar?

Het “communicatieplan”

Het inventariseren, analyseren en plannen van communicatie wordt vaak beschouwd als iets dat alleen geldt voor werksituaties. Het is echter heel handig en uiterst zinvol om dit ook voor je privé-situatie te doen. Een “communicatieplan” kan voor het zo probleemloos mogelijk doen realiseren van alle individuele en gezamenlijke activiteiten heel nuttig en plezierig zijn.

Vragen stellen, duidelijkheid en integriteit zijn de basis voor succes

Om doelstellingen te kunnen realiseren is het van belang dat je vragen durft te stellen en stelt. Vaak worden vragen niet gesteld uit angst voor afwijzing of teleurstelling. Laat weten wat je wilt en vraag wat de ander wil. Wees duidelijk, open en eerlijk. Dat kan lastig zijn in bestaande contacten, als zij dat niet van je gewend zijn. Maar, na wellicht een herijking van je contacten, houd je een netwerk over waarmee je uit de voeten kunt,. Waarmee je goed en zelfs optimaal communiceert en waarin je elkaar kunt bijstaan in het realiseren van doelstellingen.

Tips:

1. Realiseer je wat jij wilt en wat jij wilt
2. Herijk regelmatig en continu je persoonlijke doelstellingen, de informatie over die van de ander en de gezamenlijke doelstellingen
3. Breng de kansen en risico’s en de hoofd-, bij- en schijnmotieven goed in kaart
4. Communiceer zoveel mogelijk met hen die een bijdrage kunnen leveren aan jouw doelstellingen in leven, wonen en werken
5. Stel vragen en wees duidelijk, open en eerlijk

Voor nadere persoonlijke invulling kun je gebruik maken van de vragen in mijn lees-, studie- en werkboek “De mens in de 21e eeuw”. De eerste twee cijfers verwijzen naar het hoofdstuk, de tweede naar de vraag: 01.02 t/m 01.05 / 02.09 / 05.07 / 07.01 / 07.11 / 19.26 / 22.08 / 22.25 / 29.01 / 29.02 / 31.04 / 31.05 en 36.09. Succes en laat ons s.v.p. de effecten weten!

2 Comments, RSS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.