Overtuigingen, waarden en normen: Basis voor boeiende communicatie

In het artikel over timemanagement van 04 oktober j.l. gaf ik o.a. aan dat je rekening dient te houden met de prioriteiten van de ander. Schikt het dat je belt? Hoelang mag het gesprek duren? Wat is voor de ander het belangrijkste op dit moment? Wat speelt er bij de ander op de zes kwaliteitsniveaus van leven, dat de aandacht voor jou positief of negatief beïnvloedt?

In het artikel over uniciteit van 10 oktober j.l. gaf ik aan dat het heel belangrijk is dat je je realiseert dat elk gesprek uniek is en elke gesprekspartner uniek. Stem je bezoek en het aanbieden van je product of dienst af op de behoefte en de situatie van de ander. Je scoort en bent succesvoller als je bewust omgaat met de zes kwaliteitsniveaus van leven, je eigen tijd optimaal benut en zoveel mogelijk rekening houdt met het timemanagement van de ander en wat die belangrijk vindt op de zes kwaliteitsniveaus.

In dit artikel gaat het om de belemmerende en succes bevorderende overtuigingen van jezelf en van de ander. Ieder mens heeft die. Iedereen heeft waarden en normen die hij/zij belangrijk vindt en waaruit hij leeft, woont en werkt. Dat kan doorslaggevend zijn bij het wel of niet verkopen van een dienst of product, of het krijgen van een aanbeveling, referentie of verwijzing. Als je weet dat je gesprekspartner het niet op prijs stelt dat je op zondag belt of mailt, dan is het niet slim en niet respectvol om dat toch te doen. Houd altijd rekening met de overtuigingen, de waarden en normen van de ander.

Wat je doet is een afspiegeling van jouw waarden en normen, van wie je bent. Wat zijn jouw overtuigingen? Het is belangrijk om je heel goed bewust te zijn van je overtuigingen. Een overtuiging biedt houvast, geeft zekerheid en geeft zin en betekenis. Op basis daarvan durf je risico’s te nemen en keuzes te maken. Daar sta je en ga je voor. Je overtuiging, zelfbeeld, levensvisie en mensbeeld, bepalen je zelfvertrouwen en daardoor creëer je vertrouwen. Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor de ander. Om goed te kunnen communiceren en te verkopen is het van belang dat je je kunt verplaatsen in de ander. Daarom is het van belang om eens buiten je eigen kaders te denken en je eigen horizon te verbreden en te verdiepen. Daar helpt dit weblog bij. Verdiep je eens in andere overtuigingen, waarden en normen. Daardoor word je een betere en interessantere gesprekspartner.

Tips:

1. Wees je je bewust van je belemmerende en succes bevorderende overtuigingen
2. Houd rekening met de overtuigingen, waarden en normen van de ander
3. Overtuigingen bepalen je zelfvertrouwen, hoe je met risico nemen omgaat en de keuzes die je maakt in leven, wonen en werken
4. Door zelfvertrouwen en vertrouwen creëer je vertrouwen: de absolute voorwaarde
5. Verbreed en verdiep je horizon. Treed eens buiten je kaders.

Voor nadere persoonlijke invulling kun je gebruik maken van de vragen in mijn lees-, studie- en werkboek “De mens in de 21e eeuw”. De eerste twee cijfers verwijzen naar het hoofdstuk, de tweede naar de vraag: 02.13 / 04.02 t/m 04.09 / 09.06 / 11.18 / 26.12 / 26.13 en 30.10.

One Comment, RSS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.