De ideale gezondheidszorg

Op 27-07 schreef ik een kritisch artikel over het verdwijnen van ziekenhuizen en de opkomst van ZVC’s. Laat ik de dialoog stimuleren door een schets te geven van een ideale gezondheidszorgsituatie. De lijst is niet volledig en is voor verbetering en verandering vatbaar uiteraard. Zij is bedoeld om de dialoog in de gezondheidszorg in de publieke, private en particuliere sector op gang te krijgen en tot een plan van aanpak te komen. Ik stel me daarbij voor dat er gekozen wordt voor een doorbraak, waardoor er aan de evolutionaire ontwikkeling die impuls wordt gegeven, waardoor we tot een gezonde en optimale gezondheidszorg komen.

Ik kom vooralsnog in aanvulling op wat ik eerder schreef tot de volgende aandachtspunten:

01. Goede kwaliteit en herkenbare service met een redelijke en billijke prijs-prestatieverhouding
02. Een evenwicht in vraag- en aanbodgestuurde zorg. Alsmede in gereguleerde zorg en ondernemerschap in de zorg. Het belang van de patiënt staat in alle afwegingen centraal
03. Specialisatie kan leiden tot minder nabijheid, maar het verkrijgen en de continuïteit van de gevraagde zorg dient wel voor eenieder mogelijk en toegankelijk te zijn
04. Klantgerichte zorg met een gedeelde verantwoordelijkheid van zorgaanbieders, zorgverzekeraars, patiëntenvertegenwoordigers, de overheid en eventuele aandeelhouders. Uitgaande van win-win-situaties en het maken van omzet en winst die niet ten koste gaat van het individuele en collectieve welzijn
05. De medische kwaliteit van de zorg is inzichtelijk voor alle betrokkenen
06. De contactuele, communicatieve, professionele zorg vanaf huisarts en opname tot afscheid en nazorg is ervaarbaar en wordt geëvalueerd
07. Men kan kiezen tussen een eenpersoonskamer of een kamer met meerdere personen, waarbij respectvol wordt omgegaan met de individuele privacy en verschil in sekse, geloof en achtergrond
08. De snelheid van zorgverlening is optimaal, zonder gezondheidverstorende wachttijden
09. Er zijn goede voorzieningen voor familie en vrienden en bezoekers, ook bij de directe omgeving van de patiënt zelf
10. De sfeer en de fysieke omgeving in de zorginstelling is gezondheidsbevorderend
11. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van technologische (internet)mogelijkheden waar de patiënt zelf al informatie kan halen. Dit bespaart wellicht huisartsenconsulten, maar de uiteindelijke diagnose dient door een medicus gesteld te worden en de behandeling door een of meerdere professionals
12. Medicatie dient zo goed en zo goedkoop mogelijk beschikbaar te zijn voor eenieder
13. Het waarborgen en borgen van de financiële gezondheid van alle vormen van lichamelijke en geestelijk gezondheidszorg is uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid van de overheid, met als uitgangspunt dat alle en kwalitatief goede zorg optimaal voor iedere burger mogelijk en bereikbaar is
14. De zorgvragers hebben vertrouwen in de zorgaanbieders en in het nakomen van hun verantwoordelijkheden en de zorgaanbieders hebben vertrouwen in het nemen van de eigen verantwoordelijkheid door de zorgvragers
15. Zorginnovatie is een gezamenlijk, door de overheid gesteund, project van zorgaanbieders en zorgvragers. Multidisciplinaire uitwisseling van kennis, inzichten en ervaring en tussen alle belanghebbenden wordt optimaal gestimuleerd en van overheidswege desnoods gereguleerd
16. De huidige situatie en de gewenste situatie, en alle consequenties daarvan, worden door alle belanghebbende partijen in kaart gebracht en er wordt een gemeenschappelijk plan gemaakt. De overheid zorgt ervoor dat het financieel uitvoerbaar is. Dat impliceert eenmalig schoon schip maken en de zaak grondig regelen.

Ik verneem graag de reacties van alle betrokken partijen. Optimale zorg zijn we verplicht aan onszelf, aan elkaar en aan ons nageslacht.

2 Comments, RSS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.